Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

fredag, januari 06, 2006

Ny dag, med stickning då kanske...

Gårdagen bjöd på färdigstickande av den där eländessockan, som hon ju döpte den till. Blev faktiskt lite nöjd med den ändå, även om jag nog tror att nästa par i den varianten kommer att stickas i enfärgat garn, hihihi. Mönsterstickade sockor i mönstrat, spräckligt garn är kanske inte det bästa, :). När man kom till tån stod det såhär, i slutvarvet:

"Knit decrease rounds consecutevly until 5 stitches remain on each needle. Knit across stitches on needle 1 with needle 4. Transfer stitches from needle 3 to needle 2. Graft toe closed using Kitchener stitch."

Hrm, det blev som så att det blev stickande tills det var 3 maskor kvar på varje sticka och jag drog igenom tråden på dem, hihihi. Kan någon förklara ovan helt fullt ut? Jag fattar nog merparten om man säger så, men det där sista är lite höljt i dunkel för mig, hihihi...

Jaha, och när den sockan då var färdig, så hade jag ju tänkt mig att ta tag i och sticka en fingervante till då. Få den där berömda variationen, ni kanske har hört talas om. Hm, det mönstret fanns i min dator, urk. Kommer man inte åt, nej. Och ut på nätet för att hämta ett nytt kom man inte heller. Varför??? Jo, det var som så att den här, gubbens burk, var upptagen av pokerspelande ungar, hm... Om man får kalla dem ungar när den som är min av dem bli 21, 31jan... :). Ja, då stöp den variationen på stickning omgående, hm...

Hon gjorde ett tappert försök att tyda hur i hela friden äldsta dotterns nya sockar, från norr. Som numera går under benämligen "Samesockorna", hihihi... Hur i hela friden är den hälen stickad. Hm, ja det är halva sockan stickad som på min eländessocka, men sedan. Hm, kan det vara som så att minskningarna bara sker "rakt", och det inte minskas utåt som man brukar göra. Samt att den stickas fram och åter ändå... Hm, den blir alltså helt fyrkantig, kub... Men blir alltså dubbel på något sätt baktill och undertill, samt även då på sidorna av hälen... Låter knepigt va, hihihi... För er som inte ser det, hm... Nog så knepigt när man ser den, och aldrig har gjort en liknande häl tidigare. Men, hur många sätt finns det inte att göra häl på??? Någon som vet något bra ställe ute på nätet där det finns bra och många olika varianter? Här ute brukar det ju finnas det mesta, bara man hittar det vill säga, :).

Ja, det var alltså inte annat än att börja sticka på eländessocka nr 2 då... För en stickning bara måste man ju ha i handen, eller hur? Hm, jag vill det i vilket fall som helst, just nu, :). Men en sak har jag bestämt mig för. Det blir enbart ull för min del, kanske inte alltid 100% ull. Speciellt inte till sockar, där vill hon ha ungefär 70% ull och resten någon syntet. Tunt garn ska det också vara, så håller sockorna bättre, :). Men till vantar och annat kan det ju vara ren ull... OCH hon ska börja med att införskaffa sig strumpstickor och andra stickor av bambu, inte metall. Varför? Jo, det finns en liten chans att jag reagerar på metallen, mina händer ser hemska ut nu, urk... Vet att när jag hade min nåltovningsperiod i höstas så blev det värre på händerna, och bättre när jag slutade. Nu är det metallstickor jag använder och nu är det tillbaka i full blomning igen om man säger så, urk... Måste bara testa med trästickor för att se om det ger något resultat...

Men nu blev det slut för idag, och det är väl lika så skönt det va??? Må så gott, tills vi hörs av med stickrapport nästa gång, :).