Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

fredag, januari 13, 2006

Försöker mig på en liten uppdatering...

... efter alla dataproblem och allt som har varit. Och fortfarande strular här. Hoppas man kommer in med det man vill ha in här nu... Håll tummarna är ni snälla, :).

Jaha, lördagen gick i stickning, och än mer nersparande från min egna lilla kära burk. Jo, den skulle ju in på Spa (dvs service), frågan var bara när? Men jag fick mina kokosgråa fingervantar färdiga på kvällskvisten, :). Mönsterstickning finns där, men den är väl jag den enda som kan tänkas se, hihihi.
Yngsta dottern hade varit inne och inhandlat ett nystan ljusgrått och ett naturvitt Alpaca åt mig också. Får såpass mycket av det kokosgråa över att jag kommer att kunna sticka de där pulsvärmarna jag skådat på Garnstudios sidor också. Hm, får försöka hålla i mig under lördagen för att inte starta med dem omgående. En sak i taget, :).

Söndagen inleds med att alla trådarna fästes på fingervantarna, blir några om man säger så, :). Sedan stickas några varv på eländessockorna, ner till hälen närmare bestämt, nästan... Sedan orkar hon inte hålla sig längre utan måste bara börja med pulsvärmarna, hihihi...
Kollar även in en sida på nätet, i Danmark. Hm, mailar och frågar om man verkligen MÅSTE betala med sitt Visakort. Är lite kinkig på den fronten, avvaktar svar...

Måndagen ger stickande av eländessockorna. Ja, de är snygga, men har givit mig mer gråa hår än normalt med att översätta från engelska till svenska. Därav namnet på dem, hihihi. Oki, de blir klara framåt kvällen. Kan nämligen inte sluta förrän de är klara, då jag märker att det är rimligt att få dem färdiga innan man somnar över stickorna, :). Jaha, angående pulsvärmarna så inser hon att det inte är annat än att repa upp dem, suck. Det ska vara 24m på 10cm, och hon får 22m på 7cm, urk. Repa, repa, repa, när???
Får även svar från Danmark, och hon måste beställa garnet via sitt Visakort, urk... DET tåls att tänka på... Säg inget, jag vet... Men jag är lite kinkig på det området som sagt var...

Tisdagen ägnas bla åt att fota lite av det jag tillverkat. Nopp, än kan ni inte få se något, har ingen fungerande dator för detta, suck. Kommer med tiden, lovar,:). Sedan så slåss hon med datorbutiken angående att få lämna in sin egen lilla kära burk på SPA, hrm. Man trodde det var försäkringsbolaget man skulle slåss mot??? Men istället är de dessa som löser problemet åt mig. Imorgon får den åka in på SPA... hm...
Så man repar då upp sin hittills tillverkade pulsvärmare och byter till grövre stickor. Japp, ser omgående mycket bättre ut, :). Men, vi får se hur det blir när de blir klara, nog för att frun har små händer... Men detta verkar ändå se ut att bli smått...
På kvällen när hon ska tömma sin burk helt (återställa den till ursprunget), inför inlämnandet imorgon. Jaha, så börjar den tjuta för fulla muggar och alla tänkbara lampor börjar blinka. Den blir svart, men innan dess meddelar den att hårddisken är tom... Jaha, kul eller kul? Undrar vad det säger på databutiken när de får in den i detta skick??? Men jag har skrivit en lista över det som var fel, innan det sista felet dök upp, hihihi. (Får senare höra från min Diskmaskin, att så lät hennes burk också, när moderkortet rök i den, urk...).

På onsdagen är då min egna lilla kära burk ute ur huset. Gissa om man känner sig lite förvirrad? Ja, man har gubbens hopplöst virriga stationära sak att sitta vid. Om man orkar sitta här då vill säga, suck. Efter en stund den dagen, så kraschar även denna sak. Alltså datorlös familj här, urk. Helt klart en stickdag för att lugna ner sig, urk... Verkar inte som om 2006 är ett bra år för datorer här hos oss... Men Diskmaskinen är hemmavid, sjuk, och lägger ut en notering i min blogg om Sjöbacka för att folk inte ska undra över varför jag inte skriver något där. Tackar så mycket för det min vän.
Ja, man tog en stickdag, och det blev en pulsvärmare innan dagen var slut. Men om det blir till mig eller någon med än mindre händer. Ja, det återstår att se, för inte var de lätta att ta av sig inte, :). På sig fick man dem, men av sig var trängre. Konstigt, hm... Ja, att jag kunde stick klart en pulsvärmare berodde på att jag hade suttit vid datorn och skrivit AV mönstret, samt att jag även hade kladdat ner så gott som hela diagramet över mönsterstickningen, hua. Tur man kunde vända på diagram när man kom till mitten... ... ... Så, om jag är nöjd med den? Nä, men det blir väl en till antar jag, undrar när och till vem... :)

Torsdag så kom det garn på posten, hihihi. Marita Rolins garn & design... Så gubben hade med sig posten in när han kom hem på kvällen efter jobbet. Gissa vem som omgående slängde sig över paketet och mer eller mindre slet upp det, :). I paketet fanns 8nystan Iceland (ljusgrått), 2nystan Kidopale (mörkgrönt - 25g/nystan), frågan är vad man gör av det? ca 500m totalt är det visst, :). Och även 2nystan av ett sockgarn i mörkgrönt, som jag ska sticka mönsterstickade sockar av. Hm, verkar nästan som om man snöat in på grönt, hihihi...
Någon började även omgående att sticka på tröjan som skall bli av i det ljusgråa garnet. En tröja med huva på... Originalfärgen på mönstret var Aqua, men jag föredrog ljusgrått. Antar man inte är så låst av den färgen, mot annat i färgväg. Är oftast en svart/grå/vit människa. Eller också i någon grön färg, hihihi. Borde nog försöka vidga mina vyer lite när det gäller färgvalet, kanske. För jag är inte ens säker på att det egentligen ÄR mina färger, dvs grönt, :).

Nu återgår hon till stickorna, hrm... Hon återgår till rundstickan kanske det heter, :). Mycket enklare och skönare för överdelen av kroppen att sticka med rundstickor istället för vanliga jumpestickor. Blir inte så tungt då, konstigt nog... Så tills vi hörs nästa gång, som beror på datorer och annat, verkar det som... Må så gott och sköt om er i stickiga världen... ... ... Kram...