Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

lördag, januari 21, 2006

Nu är det kört...

... med det mesta inom stickningen för min del, hihihi...
Tröjan jobbas det på som vanligt. Men, garnet kommer INTE att räcka till, suck. Har bakstycke, framstycket och hättan så gott som klar. Har testat att lägga upp ärmarna på stickor, men det är bara två nystan kvar. Stickar båda ärmarna på en gång, om man säger så. Hatar att sticka två saker som är lika, hihihi... Men, det blir att maila till garnsäljaren och kolla om det kanske råkar finnas 2st nystan till kvar av samma färgbad, suck. Masktätheten är vad den ska vara, så var ligger felet???

Men hättan har givit mig problem, hm. Jag har stickat den så lång som den ska vara, och som den ska vara. 36m mönster + 48m slätstickning + 36m mönster. Men nu kommer det som ger mig gråa hår, hihihi. Ja, kanske är det jag som är knäpp, eller också är det översättningen på mönstret som är knäppt, :). Det är ett HP-gruppens mönster, danskt då vill säga, översatt till svenska av någon. Inte mig, :). Hör här:

"Sticka rakt upp tills hättan mäter 30cm (mät mitt bak). Sätt första och sista halva delen av stickas m på var sin sticka. Vik hättan på mitten, räta mot räta, och sticka m, från var halva, rätt tillsammans och maska samtidigt av."

Snacka om att det nog måste vara fel i översättningen, eller? Hm, antar att det är som så att det bara ska sättas på två stickor, delat på mitten av alla maskor. Man ska se till att ha rätan inåt, avigan mot sig. Sedan ska man sticka en maska från varje sticka, rät tillsammans och maska av dem samtidigt. Eller, vad tror ni??? För den texten ovan ÄR inte felskriven av mig, det står så i mönstret, urk... :)

Annars så har jag hoppat på något kul, tror jag, :). Jag är med i något som heter, "Sokker2006". Jo, det är en norsk sak, och norskt mönster är väl mindre krångliga än de engelska om man säger så. Ja, i allafall för oss som nästan räknas som norska, urk... Ja, ibland blir det lite tjatigt att ständigt få veta att man är från Norge, hm. Nä, vi är SVENSKAR, hihihi. Men, nu är det så att jag ska sticka en raggsocka, januari månads mönster bygger på det. Gissa om det letades garn, hihihi. Jo, till sist hittades ett garn som får duga tror jag, :). Har i allafall börjat på en socka i storlek 2-4år. Ja, den går ju inte på mig, hihihi. Antar att den hamnar på något ställe senare, som kanske kan ha användning av det. Hrm, säger inget mer om det, så har jag inget sagt, :). Men det ska bli kul att få vara med och sticka sockor tillsammans med många, många andra stickerskor, :). Har redan sett på sidan vilka sockor de fått till, hm. Jo, de har ju varit med från start de, och har redan fått sina klara, urk. Jo, jag får att göra framöver liksom, :). Och nu skall hon försöka få ut länken, loggan till den medlemsgrunkan då också...

Hm, just nu meddelar burken att den INTE är kontakt med nätet... Jaha, innebär att inte ens detta skulle kunna gå att få ut då, suck. Så, nu får jag vänta en stund då innan jag publiserar detta, hm... Kan, man bli mer knasig på burkar, och nät tro, urk...

Jaha, annars så har jag beställt garn från Danmark också, hua. Ja, det var min första beställnig med kort på nätet, och undrar om det var den sist också? Det var hemskt att göra det, hm. Men någon människa, antar det var Diskmaskinen, meddelade att Nordea visst har något som heter säker näthandel. Så det får väl kollas in då ifall garnbehovet bara dyker upp sådär. Ja, ni kanske vet hur där är, :). Så nu är det bara att vänta då, och hoppas att allt fungerar. Och jag hoppas att det kommer att ge mig mycket kul när det väl anländer. Hm. Jo, hon har beställt hemligheter så hon vet inte riktigt vad hon får till på köpet, hihihi. Är hon riktigt klok eller inte, :).

Sedan sitter jag och funderar över en vante. Jo, det är från Britt Anderssons butik. Ja, hon har fått meddelande från lilla röda rosen att det ska komma in pengar på kontot för annat som jag ska ha, vilket innebär att jag får i utbyte inhandla garn här, :). Ja, jag ska göra vantarna i en ljusgrön färg, 9544, och mönstret i ljusgrått, 1032. Det är sedan som det kör ihop sig... Vad ska det vara för färg på "fingrarna"? Är inne på något i stil med färg, 3628, eller ska det mer gå åt... färg nr, 4009? eller färg nr, 4228? Ja, det är det som är frågan det, suck. Ska vara en varm färg, mot det gröna... Men, är färg 3628, mest orange eller vad? Vill ha en som är röd, mot det håll som är rostfärgat... Hm, har någon sett de här färgerna i verkligheten??? Det ÄR svårt att få till det efter färgkarta på nätet, olika skärmar ger olika färger, liksom, suck... HJÄLP, hihihi...

Men, nu fungerar visst nätet igen, suck... Ska försöka få ut detta till er, och sedan få till lite länkar osv på sidan också, hua. Håll alla tänkbara tummar för mig nu, snälla... Kram på er där ute alla mina vänner, tills vi ses nästa gång...

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home