Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

onsdag, februari 01, 2006

Jag har varit iväg...

... på mitt allra första stickcafé!!! Och gissa om jag trivdes där, :). Igår kväll kl 18.30 startade det på Stick&Sy i Karlstad, och vi höll på till kl 21.00, ungefär. Jo, det var i en garnbutik, så det var väldans svårt att hålla fingrarna i styr för att inte man skulle förhandla sig, hihihi. Men lite, lite kom det med hem, :). Handarbetas damer ska sticka sig dödskallevantar, hua :). Och jag hakar på den idén. Men, jag ska inte göra dem med svart bakgrund, utan har valt ett grönt garn. Tänk så konstigt säger nog vissa, hihihi. Ja, ni vet det där gröna i färg, som är på populärt just nu... Och eftersom det inte var riktigt jag med kritvitt, så fick det lov att bli naturvita benknotor, :). Ja, jag ska även göra mössan som hör till nämligen... Ska man, så ska man rejält. Mer timmar på dygnet tack!!! Och sedan så fick jag med två härvor av gråmelerat garn från Ullcentrum, Öland. Och ett par små nystan med babyull... Säg inget, jag vet, hihihi... Men det var 10% på garnerna, hihihi... Och jag höll på att glömma... Ett par stickor i bambu, nr 3, åkte med hem också. För nu när jag plockade fram tröjan för att sticka klart ärmarna, för att kolla hur många fler nystan till den jag behöver... Ja, då insåg jag att mina fingrar mådde mindre bra igen, efter att ett tag ha fått använda sig av bambu. Frågan ÄR om det är nickelallergi i allfall... Hm, någon nämnde igår att Denise, sticksetet ska finnas i plast också, och inte bara i metall. Hm, dyrt? Ja, men om det är nickelallergi, så kan det vara värt vart enda öre att då inte få det att sprida sig mer än lovligt... Och som sagt var, finns de i plast???

Annars så fick jag även min leverans av garnet på mina vantar med halvvantar i. Ja, den där beställningen jag gjorde som ett byte mot ett tyg som en väninna fick. Så nu blir det alltså stickande av vantar, hrm... De vantarna, och döskallevantar... och mössa till dem... Och det där garnet från Ullcentrum ska jag använda till Calpotisen när vi kommer till den, hihihi... Lite får alltså ligga och vänta en stund, :).

Jaha, och så är det då 1 i en ny månad. Februari närmare bestämt, hm... Och det innebär, som följer. Ett par sockar att sticka i Sokker2006, och ett extra par hade de också, hua. Ja, jag vill göra båda, hahaha. Frågan är vilket garn man kan byta ut det där i valentinsockorna till... hm... stickor nr 5, om jag inte minns fel, hm... Jaha, och det innebär alltså inköp av nya strumpstickor, igen... suck... utgifter, utgifter... ;).

Jaha, när äldsta dottern var hemma under helgen för att firas på sin 21årsdag. Ja, hon fyllde igår, den 31januari. Men, det passade rätt så bra för henne att komma hem och bli firad denna helgen som var. Hon har även börjat att plocka ur och rensa i lägenheten det hon inte behöver framöver. I maj lämnas den lägenheten, och vart tar det vägen? Hrm, hit antar jag, hihihi. Jaha, hon hade stickat på vägen ner från Älvdalen på sina mörkgråa sockar, och jag tror att pojkvännen ansåg henne lite pinsam, men, men... det fick han tydligen göra. För hon fortsatte att sticka, hihihi. Men, under helgen stickade hon slut på garnet, och fick då vänta med resten tills hon kom hem till lägenheten. Varför tog hon inte med sig resten av garnet???

Men, under lördagen gjorde vi en kuta-runt-i-stan-tur, och det innebar även en runda på vår garnbutik, Fantasy. Hm, hon fick med sig ett par ljusare grå garnhärvor med Lovikkagarn, och till pojkvännen ett lite prickigt rostbrunt. Så nu ska hon sticka lovikkavantar, utan tofs och utan kryss på kanten. Hm, bara det att hon trodde hon kunde sno mors strumpstickor 5... Men nu hade mor inga sådana,hihihi... Så än är dottern utan stickor, finns inga i Älvdalen tydligen, hm... Mora nästa???

Om jag köpte något? Jo, hon råkade komma ut med 2nystan av PT2, ett rosa och ett mer åt rödrosa. Skall testa att sticka och tova det i maskin sedan. Och nu har jag stickat ett pannband, med frans, och tovat det i maskin. Ja, om man säger som så. Det passade på min skalle innan. Sedan 40grader i ulltvätt, inget hände. 40grader i fintvätt... Och sedan går det inte på mig, nej... 2åring? 1-åring, hihihi... Ja, men kul var det, hihihi... Jo, hon fick med sig vanliga bambustickor i 4,5 och ett par strumpstickor 3... så nu är några fler utbytta... suck, dyrt att byta ut ett gammalt lager av stickor.. tar ett steg i taget... Men, varje gång jag tar fram ett mönster, nog katten är det stickor jag inte har, urk...

Sedan så fick hon även garn av oss i födelsedagspresent, :). 2st 50g nystan i en härlig rödmelerad färg, samt stickor 2,5... Så nu blir det än mer sockar att sticka, hahaha... Och med den röda färgen så kanske de hittas i viss röra, hrm... De sticker kanske ut mot allt det mörka som det mesta annars är... ;). Skulle själv gärna velat ha det garnet, suck... Har faktiskt INTE stickat i Regina, tro det eller ej... Men, de säger att om man köper 2nystan Regina så ska man få med ett häfte med mönster, hm... Det fick inte jag... ... ...

Ja, det paketet, med Regina-garnet till henne, inköptes i Torsby. Och för en gång skulle hann vi in på Röda Korset där uppe, hua. De har stängningstider så man kan gråta över dem, ungefär... Men, där hittade jag ett par nystan av ett troligt ullgarn... Rätt så tunt i kvaliten och det är i en ljust grön färg som påminner mig om något i stil med växtfärgat, hm. Hemnystade ser de ut att vara också, på nystmaskin... Hur mycket det är vet jag ej, men för 20kr var det inte så mycket att fundera över, hihihi...

Och som kanske vissa av er upptäcker när ni är här inne på besök. Ja, det händer saker fast hon kanske inte skriver varje dag, :). Det uppdateras i fotomojen, där ner... Kommentera gärna vad ni ser... Jag lägger ut bilderna där, iställer för här... Så har jag mer plats här att skriva på, :). Och jag har fått ut några loggor till, en för att sticka än mer sockor, hua... Någon som har sockgarner liggandes som inte används, hua... :) Det har kommit till en logga för röstning på bloggar, och har ni egen blogg... Varför anmäler ni er inte själva??? Ja, och mer... Det har kommit till en ringlek till, Svenska Stickringen... Och så får ni veta vad klockan är när ni kommer hit till mig... Ja, vem vet... Det kan vara bra att veta, hihihi...

Men nu... Nu får det nog vara bra för idag... Hm, tror jag har fått med allt... Nu måste jag försöka få till lite mer på stickfronten. Ja, så jag vet hur mycket mer garn jag måste beställa... Får försöka gå iväg ut på nätet och boka in mig på... troligen ett nystan till... Sedan bör det räcka... och sedan får vi se hur den blir när den bli färdig. Hm, den äldre dottern har redan gjort sina försök att få mor att göra den färdig och lämna över den till henne, hihihi..

Så tills vi ses/hörs nästa gång... ha det så bra... och titta in med jämna mellanrum ni... kanske inte skrivit något, men kolla runt ändå... Bilder kanske har dykt upp... bara det vore så att datorn och fotoprogget ville samma sak, suck... Idag ville den inte alls jobba med bilder... men några är klara... ska bara försöka få ut dem till er också... Kram... till nästa gång...

2 Comments:

  • At 01 februari, 2006 16:17, Blogger Helena Stickglad said…

    På den här sidan händer det faktiskt en hel del!!

     
  • At 03 februari, 2006 14:42, Anonymous Anonym said…

    Takk for besøk og kommentar i bloggen min. Vi skulle nok få til ei strikkeveske til deg om du vil det - du får ta kontakt i tilfelle ;) Håpar du får kamera og data til å snakke sammen snart då bilder gjer det lettare å "lese" sida.

     

Skicka en kommentar

<< Home