Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

onsdag, februari 22, 2006

Hon stickar...

... och tänkte få ut några rader här ute. Men, man kommer inte så långt som man vill alltid. Ja, stickandet pågår, men det blir inget skriveri till er. Blir bara sittandes och stirra på bloggen och den vill inte ge mig något. Inte ens min andra blogg, Sjöbackas blogg, ger mig rätt känsla just nu. Men, egentligen borde man väl inte ha dåligt samvete, väl? Ser en massa bloggar där ute, ja. Ingen uppdatering sedan mitten, början, av januari. Så, allt för dåligt samvete bör jag väl dock inte ha, eller???

Ja, jag kom iväg på Fårfesten i helgen som var. Kameran var med, men konstigt nog kom den inte en millimeter upp ur ryggan. Hm, men borde ha satt den i händerna på min äldsta dotter. Hennes taktik gick den dagen ut på, är du inte färdig än, är du klar snart, osv… Och jag SKULLE sitta där ett tag tänkte jag. Hjälpen skulle anlända om hjälp med uppläggandet till en Moebius. Hm, håller nu på med den, men det är metallstickor (rundstickor, 5) så mina händer börjar se ut som skunk igen, suck. Och garnet, som måste vara ett ullgarn, sticks på det sättet nämligen, :). Ja, det måste det endera vara mycket damm i, eller också är det behandlat med något. Jag blir tätt i snoken och låter inte klok efter ett antal varv på den. Så, den växer med ett varv då, och ett då... eller några då och några då, kanske är mer rätt, hihihi. Den ÄR ju så kul att göra... Ska göra någon mer av den tror jag, bara jag får bättre stickor och ett annat garn, :).

Vad hände mer på Fårfesten då? Ja, jag handlade lite om man säger så. Nu ÄR det snart slut på pengarna från jul, hihihi.
Det blev en nål i trä, till nålbindning. Hrm, någon som tror att hon klarar att leta upp i hjärnkontoret var hon har kunskapen om det, hihihi. Men, när man hittar en nål i trä, då blir det en. Vet att man kan använda en grov, vanligt nål. Men, nej tack, säger mina händer. (hittas mönster på nätet på det också numera, eller???)
Det blev 3 stycken buntar med Värmländs fårull, i härliga färger. Orange, orangerosa och en mörkare rosa… Tova till något kanske???
Det blev en lite mojäng för att spinna garn också, :). Ska bli spännande och se om yngsta dottern kan få till det med spinnandet på en sådan. Om inte hon klarar det, så får hon väl plocka med den till skolan då. Ja, det är väl som så att hennes textillärare borde klara att spinna, eller??? Upp till bevis om inte annat, hihihi. Själv skulle man vilja lära sig att spinna, på riktigt. Men, att inhandla en riktig spinnrock (inte de där gamla med hjul, som finns i så gott som alla hem, :))... Nja, då får man väl tippa eller trava för att få en vinst först. Och man bör väl göra det då också, vilket hon inte gör, suck. Alltså inte en janne att få vinst, :).
Ja, sedan så blev det 2nystan av en varm ton av Noros Silk Garden, hua. Det garnet är så underbart att ta i, hm. Ingick ett mönster på en mössa i priset. Meddelar att det går åt ett nystan till en mössa, två lika då? ;). Nä, det blir nog något annat av det andra nystanet, eller så blir det något helt annat av 2nystan från start, :).
Ja, ett par strumpstickor, 5or, i bambu blev det också med hem. Behöver dem till ett par sockar, konstigt nog... Och en handsalva från Holland av alla ställen. Den fungerar så bra som den kunde tänkas göra, men när man titt som tätt plockar fram ett visst par rundstickor och gör några varv med dem. Nja, då hjälper inte mycket tror jag, hm...

Funderar mer och mer på att tigga till mig, av min familj, ett set med Denise stickor. De där man kan bygga på och dra ifrån i all oändlighet, liksom. Vet att de finns i både metall och i plast i själva stickan. Vet ett ställe där de finns, och har försökt få kontakt för att få koll på om de är i metall eller plast i den butiken på nätet. Men, har än inte fått kontakt, avvaktar och ser vad som händer. Dyra? Visst, men det kanske är värt det om det gör att händerna blir bättre och man slipper plåstra om fingrarna varje gång man ska göra några varv för att orka sticka. Och det blir dyrt att byta ut hela högen av stickor också… Här kan man även köpa till extra om man behöver… inga begränsningar på rundstickorna där inte... Oki, vi får se vad det bliver, ;).

Jaha, jag vet. Jag skulle ha börjat med mina sockar, pompadorerna, som jag kallar dem för, i söndags. Men, när man hade lite kvar av sina ”Standing in the shadow of love”, så kändes det som om man borde avsluta dem först. För en gång skulle gjorde hon så, :). Avslutade något innan nästa par kom på G, hihihi. Så, nu ska det bara fästas nån tråd där så är de helt färdiga att användas. Och hon är SÅ nöjd med dem. Så hon kan nu börja med de andra med gott samvete. Hm, men sticka sockar med totalt 4stickor, alltså INTE fem som man är van vid. Ja, det ska bli en ny utmaning. Ja, engelskt mönster har varit utmaning ändå nu ett tag, och då ska man väl krångla till det, det lilla extra. En sticka mindre i antal och även sticka efter bild, ej utskrivet mönster, på själva mönsterstickningen. Nja, detta bliver en utmaning, hihihi...

Nya bilder kommer att landa i Flickr.com framöver. Bara hon får inskrivet lite om vad bilderna föreställer också, :). Tysklandsgarnet har hamnat under kameralinsen och lite annat garn och lite andra inköp kommer också att bli att kolla på. Ja, och kanske ni kommer att kommentera det också, vem vet?!? Det är på G, bara vänta lite, lite till. De är nerladdade i burken, omgjorda till er och ska nu då alltså bara upp på Flickr.com. Ta det lite lugnt, så finns de där, ;).

Så, nu får ni inte mer, tror jag. Ja, jag, jag fortsätter här i mitt stickande, eller rättare sagt. Jag inleder en ny stickning, och hade varit glad om det hade varit en enkel stickning som samtidigt låtit mig sitta och läsa på min Colin Forbesbok, Noshörningen, som har påbörjats under nedladdningsperioden hon har haft. Men, det lär nog inte låta sig göras antar jag, ;).
Må så gott, alla ni där ute... och vilka stickor, nålar eller vad ni nu sysslar med… Akta fingrarna, de är värdefulla i livet...

1 Comments:

  • At 22 februari, 2006 14:24, Anonymous Anonym said…

    Hej på dig, Bim! Det er så kul att läsa dina små funderingar på livet och stickandet...... Du, dina händer, det känner jag gott till. Jag har just precis varit i London och där träffade jag på en kvinna med en ny kräm, gjort av getmjölk....... vet inte helt ännu, om jag är nöjd eller inte.......

    Jag saknar en link på din side till dina bilder på flickr........

    Kram från sofen i Norge..........

     

Skicka en kommentar

<< Home