Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

lördag, april 29, 2006

Jag vet, jag vet...

... det är allt för tyst här numera. Men, jag finns här, lovar. Skriver här? Nej, just nu har jag inte ork att blogga i två stycken bloggar. Verkar som så, eller??? Hm, orken är låg, men den blogg som hängt med längst här dock bättre uppdaterad än denna, suck. Ja, jag vet... Borde in här och göra en liten, liten notering ändå. Oftare... Kanske ska försöka göra en liten notering varje dag? Bara ett par rader om vad som händer och inte händer??? Istället för att det blir långa avstånd mellan inläggen och dess längre texter? Ja, jag ska fundera på det då, ;). Men, två bloggar kanske inte är det som är det rätta att leva med, hm.

Så vad händer här då? Ja, som några har skådat så händer det lite ändå på sidan. Filar lite med kodningen i högra spalten tex, :). Ja, någon har hittat något konstigt, skrämmande och jag vet inte vad. Men ligger där gör det, hihihi.
Länkar har lagts till om ni kollar lite längre ner på sidan. Några länkar till de podcasts som jag själv brukar lyssna på. Och går ni dit och lyssnar på dem, väl värda att lyssna på vill jag lova. MEN... starta från avsnitt ETT om de ligger kvar, eller att ni får leta ett tag. Det vinner i längden om ni nu får det med er från start, lovar. Cast-On är en av mina favoriter, och just nu har hon lagt ut det senaste avsnittet. Ja, jag har laddat hem det, men inte lyssnat på det ännu, hihihi. Orsak? Ja, jag vill suga på karamellen så länge som jag kan, långt kvar till nästa fredag nämligen, ;p.

Annars så var jag ju på stickcafé i tisdags. Jisses, vad det var gott om folk där då denna gången, hihihi. Nä, hon hade inte någon kamera med denna gången. Bar på en massa annat ändå i min nytillverkade franska marknadsväska, :). Invigning av den, även om jag inte är riktigt säker på att den är färdig än. Hjärnan jobbar just nu på något mer med den, :). Men någon som hade kameran med så var det Barbro, och där ligger det bilder ute, hihihi. Undrar varför en viss person ser mer eller mindre ut som något katten har släpat in? Hm, stickorna ligger på bordet, och mönstret ligger framför någon... Men, inget har kommit för händer än och inte ens jackan har hon fått av sig, hm. Jaja, hon fick start på stickorna lite senare, lovar, hihihi.
Nackdelen är att det hon fick på stickorna, sockar från tå och upp i bomullsgarn inför sommaren. Men, de har nu froggats ett antal gånger, och kommer att froggas ännu en gång trots att man nu är uppe vid skaftet, bläää. Får inte till det riktigt som jag vill att det ska se ut. En sida av intagningarna på korta och långa varven blir helt ok, den andra sidan blir, urk. Oki, sommarsockar med vädring, eller? Oki, jag GÖR som det står i mönstret, men det stämmer ändå inte, bläää. Froggning på G? Japp, bara jag får klart för mig varför det blir fel, :). Ska sända bilder till Barbro så hon får förklara för undertecknad varför i hela Värmland det kan bli såhär, suck... Det SKA fungera, ger mig INTE. Men frågan är, vad är det jag gör fel? Eller gör jag fel???

Jaha, och på stickorna annars är det... jajaja, julen varar ju fram till påska, så varför kan inte påska vara fram till julen??? Hrm, undrar bara. Stickar nämligen påskharar, hihihi. Fick tag i mer garn till dem på Stickcafét nämligen. Ja, så nu kanske de blir klara då, och får titta fram lagomt till nästa påsk, :). Stod ju 50g i mönstret, men det gav mig bara kroppen och huvudet på hararna. Öron och armar var de ju tvungna att ha också, eller hur? Så, mer garn lyckades man ju få tag i, och nu har jag gjort notering i mönstret! Vienna, på stickor 5, med masktäthet som är rätt i sidled för min del, ger ett behov av 100g dock. Hm, ska göra ett par ärmar i naturvitt nu bara, så är alla delar färdigstickade. Hrm, ska jaga upp något att sy och stoppa in riset i då också, så de blir stadiga där de står. Hm, leta garn till tröja åt dem då också och hitta på något som skiljer dem åt (ja, förutom gråbrunt och naturvitt, :)). Hon och han har jag tänkt mig, hm... Jaja, man får tänka till då, nu igen, hihihi...

Någon som har en aning om var man kan hitta nålar i plast? Ja, typ stoppnål. Vet att jag har sett det på nätet på något håll. Det är nog antagligen nålar för barn, :), men vad har det för betydelse om det fungerar att fästa trådar med dem. För varje gång jag plockar fram en vanlig stoppnål, så nästan känner jag stanken av metallen och omgående blir mina händer, urk... suck. Sedan är frågan. Har någon sett till virknålar i mindre grovlekar? Vissa dagar bara känner jag för att virka, och har bara en bambuvirknål, 4,5 och en plastvirknål i storlek 5... och hur långt kommer man då??? Suck, vill ha tunnare för, arton ton med bananer, suck. Hittar man plastvirknålar, så är de från storlek 5 och uppåt, bläää. Och under det då??? Snälla, kan ni hjälpa en smått förtvivlad med att hitta fram till stoppnål i plast? Virknålar tunnare än 5or? Och varför inte veta vad de heter, masknålarna (?afasi just nu?), jag behöver ett par sådana i plast. HJÄLP!!!

Hm... någon som vet om det går att hitta kul garn i Tunisien? Vad för slags garner det kan vara i såfall, och var kan man hitta det? Överallt, eller? Nä, inte möjligt. Inte på några sk turiststråk, så vart tar man vägen? Och vad kan man tänkas hitta??? För att inte tala om hur de ligger till i priser i det landet på just garn. Hm, vissa saker ÄR ju billigare än här. Men hur är det med eventuellt garnpris??? Någon som ligger inne med svaret? Nyfiken...

Nä, nu blir det avslut. Måste få något gjort här också, påsken är ju över liksom, :). Kan någon hjälpa en plastbehövande person, som stickar vidare med det som dock finns att göra. Men, snälla... Hjälp!!! Med allt jag kan tänkas behöva... suck... Kramis...

5 Comments:

  • At 29 april, 2006 23:13, Anonymous Anonym said…

    Bim, jeg har stoppenåler i plast!
    De kom inn i huset i dag, da jeg kjøpte en sånn strikkelise-maskin for barn, der fulgte det med to nåler, en rååååsa og en gul! Vil du ha dem ????

    Send meg adressen din, da!

    Ang bambus heklenåler tynnere enn 4 mener jeg å huske at Markno design i Danmark har...........

     
  • At 21 juni, 2006 22:52, Blogger Garngamen said…

    Tunisien borde ha bra garn, eftersom tunisisk stickning är känt (krokning alltså). JAg tycker de varma länderna mest har bommulsgarn och acryl. Men borde finnas ull lite mer off, kanske marknader? Brukar ta med mig en stickning att peka på och satsa på sy/tygaffärer, ibland finns det "långt inne" någonstans.

     
  • At 22 november, 2006 02:30, Anonymous Anonym said…

    Hej Bim.
    Har du provat med att måla över metallen med transparent nagellack? Jag är själv nickelallergiker och det funkar ett tag, men man måste måla om dem rätt ofta.
    Chocolina

     
  • At 10 mars, 2007 22:45, Blogger randi K design said…

    Kan ikke hjelpe med naalene! - men det var saa koselig med svensk varmlands kommentar paa bloggen min!
    KOm gjerne igjen...

     
  • At 17 mars, 2007 02:01, Blogger randi K design said…

    Takk for kommentar paa bloggen min! Varmland er naa en skjoenn plass det ogsaa!!!!

     

Skicka en kommentar

<< Home