Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

onsdag, mars 15, 2006

FÄRDIG!!!

... ja, med sin Birch/Björk/Skiraste sjal, jippi. hihihi. En av anledningarna till tystnaden här, även om det inte är hela sanningen. Startade med sjalen vid lunchtid, ungefär, i fredags. Sov bort mer eller mindre lördagen, och även viss del av söndagen. Men, ett nystan om dagen, är bra för sjalen, och kanske även för själen. Inte bara ett äpple om dagen som är bra för magen, hihihi. Men, med 299maskor, så har jag nästan gjort av med lite mer än 4,5nystan. Det är lite mindre än hälften kvar på det 5e, så garn har det gått åt. OCH jag kommer att få leta plats för att spänna ut den, hm. Dubbelsängen i äldsta dotterns rum/blivande gästrummet (blir både ock bara det blir klart och inte ett roterirum, urk...), kanske är ett ställe att testa det på. Bara man kommer fram bland alla lådor och kassar efter tömning av hennes gamla rum, saker ifrån hennes flytt från ett ställe till ett annat i Älvdalen och allt annat som finns där, hm. Nä, den blir inte plåtad under utsträckningen tror jag, hihihi. Det kommer att bli nya sängbottnar i den gamla utdragssängen där, bara dottern tömmer sin lägenhet i maj (?) så jag kan dona med de madrasserna som finns idag. De ska alltså ut ur huset, :). Ett problem är att garnet torrfäller, grrr. Så efter uppsköljningen får det kanske bli ättika (?) i vattnet, innan den kramas ur och spänns ut. Och något ändå emellan som det inte syns om det blir blågröna färger på det, suck. Inget annat garn i Drops Alpaca jag har stickat i har torrfällt tidigare, så varför detta??? Men, garnet ÄR underbart, suck.

Annars så är mina sockar för mars till Sokker2006 avklarade. Bild hittar ni under Flickr.com, tills vidare. Jo, jag ska försöka få till en bättre ordning på mina bilder här ute på själva sidan. Måste finnas något bättre sätt än att försöka lägga ut bilderna via bloggen här, eller på Flickr.com. Oki, den kommer att finnas kvar, för er som vill kommentera min bilder/alster/inköp osv. Men, det blir bildtomt på själva bloggen, och det vet jag att flera har protesterat emot, :p.
Men, mina Blueberry Vaffle Sock, kanske bör döpas till Strawberry Vaffle Socks, istället, hihihi. De är helt knallröda och helt underbara, och mönstret lika så. Det kommer nog med all säkerhet att användas fler gånger. Ja, det blev än mer underbart att sticka dem, när man bytte ut den ENDA stickan med 26maskor, till TVÅ stickor med 13maskor på varje sticka. Ja, det var ju 12maskor på de andra två, ;). Jag fick mer eller mindre kramp i ena handen av att sticka dem på 3stickor. Varför är så många engelska mönster med just 3stickor? Läge för att börja sticka på rundstickor, hihihi....

Mina sockar för Six Sox Knitalongen. Ja, undrar jag om de inte kommer att froggas, suck. Foten på dem ÄR så stor, i omkrets, att de sitter som ett tält runt fötterna. Så, trots att det är pärlor och hela köret på dem, så finns det stor chans att de kommer att repas upp, och ev göras om. Ja, och då kanske det endera blir en mindre storlek i det garnet (maskantalet med just det garnet har jag använt tidigare med gott resultat) eller så blir det nya sockar med pärlor i ett helt annat garn. Själva mönstret gillar jag, och det är kul att sticka, även om det kanske inte är direkt jag med pärlor på sockar, hihihi. Men, är mönstret så, så bör man kanske följa det, eller??? Får se vad som händer där, urk.

Vet ej vad jag kommer att göra med mina PåskeKal2006... Jo, hon vill så hemskt gärna göra denna hönsfamiljen, suck. Men, jag lyckas inte hitta till ett enda naturfärgat garn som kan utgöra bottenfärg på själva hönan, bläää. Hittar till vitt, och de ska ju var mindre lyckat att tova, suck. Samtidigt går utlåningen av boken jag har här hemma ut också, suck igen. Och än har jag inte ens kommit igång. En väninna som varit iväg till Norge har letat efter den åt mig, och sig själv också antar jag. Hittar noll bok, urk. Kollade med Akademibokhandeln här ute på nätet som är den enda som kan ta hem den. Jo, de kunde det ja, till en kostnad av 529kr och att jag fick hämta den i Stockholm på en av deras butiker, hm. Jag har liksom halva den resvägen till Oslo tor om man säger så. Oki, jag kanske nån gång i mitt liv kommer iväg över gränsen och hittar boken, och hittar fram till rätt garn, men innan påsk??? Känns just nu bara mer eller mindre som noll, vad gäller hönsfamiljen, suck. JAG VILL GÖRA DEN!!! Urk...

Den som har varit inne här och kollat lite, då och då. Ja, ni kanske tycker att inget händer här. Hm, har ni kollat i högerkanten då? Där läggs det dit en KAL-knapp då och då tycker jag, hihihi. Men, den ena - Skiraste sjal KAL - är ju för tillfället mer eller mindre avklarad, förutom utsträckningen då. Men, jag kanske gör fler, hihihi. Den var ju kul, så jag låter knappen vara kvar.

Just det. Min Miöbius är avklarad också, :). Ja, den fick bli så stor/bred som jag nu orkade med att sticka den i det garnet, hm. Ja, jag tänker göra en till, i ett annat garn. För detta garnet var troligen behandlat med något, och jag kände mig som sagt var som elefanten i reklamen för nässpray på tvn, när jag stickade den. Så nu är det tvättande av den som gäller. Väldigt mycket tvättande av stickande, hm. Ja, jag vet vad jag har att göra, och kollar på mina händer, hrm. Nä, de gillar inte att vara i vatten någon längre tid precis. Förutom att det inte gillas att stickas med metallstickorna, nä. Hm, finns det någon som har plaststickor i någon form liggandes och skrota? Gamla eller inte spelar mindre roll. Strumpstickor, vanliga stickor eller rundstickor??? Som sagt var, plast, trä eller bambu... Vad som helst bara inte metall, jag är snart desperat. Just nu är inte kassan nog stark för ett inköp av Denise för 575kr+frakt mm, och då är jag ändå låst för att sticka i vissa grovlekar. Hm, nä. Min garnbutik här i stan har metallstickor och väldigt dåligt med annat. Meddelar mest att andra inte vill ha annat än metall, så därför för de inte annat heller. Jo, ibland kan man ha tur att dyka på en sticka man inte har i bambu eller så... Men, kassan... den töms fort...

Nej, nu ska denna vårtrötta människa, som väl borde var pigg när solen skiner och snön gnistrar vit... Rena rama ljusterapin minst sagt, men jag är mer medvetslös än alert, gäsp. Ska avsluta här, ladda upp lite mer bilder till er på Flickr.com att kolla på och kommentera. Sedan? Ja, det blir väl att dyka ner i en stickning igen, finns att välja på. Samt att det snart är Påskmarknad, urk. Och vad katten har jag i mina gömmor då? Nada känns det som, suck. Oki, hör väl av mig nån dag igen, hihihi. Men, kolla ni till höger här så får ni se vad som händer och fötter. Och ibland dyker det upp nyheter på Flickr.com utan att det läggs ut något här på själva bloggen... hihihi...
Må så gott... och en bamsekram på er där ute...

PS: Jag ska jobba mig igenom en massa engelska mail från olika knitalonger också. Har liksom låtit dem samla sig på hög under tiden jag stickat på min sjal. Hrm, kan meddelat att högen av de mailen ÄR stor, :). Men, det mesta är svar på bilder, i stil med Åh, vad snyggt, Det var läckert osv. Så det blir fort många klick på Delete-knappen, hihihi... Men, det gäller att sålla agnarna från vetet och inte bara deleta alla, suck... DS

2 Comments:

  • At 19 mars, 2006 14:03, Blogger Gita said…

    I vilket garn har du stickat marssockorna? Söker ett alternativ till Silja, som jag har men inte hittar.

     
  • At 28 mars, 2006 18:21, Anonymous Anonym said…

    Hej!
    Läste att du också vill ha Krymp!boken. Kolla in min sida där finns den att köpa på nätet i Sverige som jag har fattat. Kommer inte ihåg adressen nu det är därför jag lurar in dig på min sidan Lycka till och hoppas att jag har varit till någon hjälp!
    Mvh Anna
    http://lyck-annas.blogs.se/

     

Skicka en kommentar

<< Home