Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

måndag, mars 27, 2006

Ja, jag har antagit utmaningen...

... som jag fick från Ingalill och hennes Handarbetsforum. (Se gröna loggan till höger)



Och då får det väl blir detta som hamnar här på sidan då, :). Har ju även fått välja dag själv, och jag tror att något mer har varit på tapeten när det gäller denna utmaningen, hihihi... Kände att det var bra med just en måndag, äntligen måndag har ni väl hört talas om, eller???

Mina nystan med Pt2 fick blir det jag visar fram här för er. Håller just nu på med min Hönsefamilie från boken Krymp - Tovning i maskin, och är det jag ska göra i PåskeKAL2006. Detta är ett hiskeligt stickigt garn att sticka i (:)), men när det sedan blir tovat i maskinen så är det helt underbart mjukt. Det blir inte någon speciellt färgglad höna med kycklingar som kommer att flytta in här hos oss inte. Inga kuliga färger fanns att handla här, utan det kommer att bli en rätt så jordnära höna, hihihi. Den är inte grå, den är i en brunaktig nyans och lus är i en beige färg även om den här ser rätt så grå ut. Hm, ser ni att jag har en stickmarkör som har smitit iväg? Den har kilat ner sig i mellan "plankorna" i utemöbeln på altanen... ser ni???

Ja, hon har kommit lite längre på hönan nu, även om det var hur mycket fel som helst i mönstret jag hade, suck. Men, nu är den avmaskad och ihopsydd upptill. Ska bara virka till hålet som är i rumpen på den för att kunna nå ev godis i den till påsk. Började först på att virka (just det skulle man, inte sticka alltså!) en botten till hönan, men insåg att den ska ju ändå stå över en skål så det skippades. Näppen fattas på hönan, en kam och fjädrar i ändan. Två kycklingar är klara, och funderar över om jag ska göra två till. Jo, hon funderar, men om det blir det är en annan sak, :).

Ja, annars så händer det väl inte så mycket på stickfronten... Höna och kycklingar är nog så petiga trots stickor nr6... Imorgon blir det istället att ta sig till Karlstad på Stickcafé. Det ska stickas Moebius, och nu ska hon göra en som hon själv kan använda, basta. Den hon gjorde förut orkar hon inte använda, blir ju som elefanten i reklamen för nässpray... Knut på snabeln, ;). Men, den ska tvättas bara jag orkar försöka ta i den igen, den är inte kul alltså. Men, nu ska det alltså bli en som jag kan använda, :). Och jag ska se om det finns nån sticka som kan fungera för mig också, suck. Skulle göra mycket för en låda med Denise-stickor, suck... De är ju i plast och man kan använda dem till det mesta, och man är sällan utan stickor om man säger så... Kan man ansöka om bidrag tro??? ;)

Ska även se om det finns ett garn att använda till påskharen som också snurrar på Hobbybodens PåskeKAL2006. Såg det garnet som var som ett av förslaget här i stan, och jag bara hoppas att det finns där i Karlstad också. Funderar på att göra TVÅ påskharar... Ska man inte ha en hon och en han, eller??? Mönstret kanske är för en han, men med lite små detaljer så kan det ju bli en hon av det också, hihihi... Frågan är bara hur stor tuss man ska göra till rumpan på en sådan påskhare. Den som gjort den, kanske kan svara mig på det, eller??? En liten ledtråd, tack ;).

Har varit inne och kikat lite på vad som står på sidan för Sokker2006 inför april månads sockor, hrm. Gissa om man funderar över vad det är man ska tillverka, hahaha... Hör här:
Du behöver garn i fyra olika färger som stämmer mot stickor 3,5 och man behöver också 12 st pärlor och 8 st knappar.
Ja, vad säger man... Man blir tyst, ungefär... och inser att man behöver inhandla garn, och stickor 3,5 bla. Pärlorna vet man ju inte så mycket om, det står ju inte om de ska vara stora eller små... Knappar kanske kan trollas fram ur något knapplager man ligger inne med, hihihi... Hamster på knappar - konstigt va, :). Men, nu är pengarna slut och jag behöver massor, hjälp!!! Nån som har något över??? Något som ni inte behöver??? Suck, jag vill kunna göra detta, jö...

Nej, nu får man lov att dyka ner i stickningen igen om man ska få något färdigt, ;). Får se om det hamnar några bilder i Flickr.com nån dag här nu igen. Har några till er, men har inte laddat upp dem än. Samlar på mig så att det blir lite mer än bara en eller två åt gången, hihihi. Så, tills vi hörs nästa gång så får ni lov att sköta om er... Jag ska sticka och rapportera senare om hur det var i Karlstad bla... Hm, skulle behöva varit i Arvika på Stickcafé också för att få hjälp med hakkingen, suck. Ibland är det svårt att dela på sig, eller hur??? Hm, om nu Arvika kör varje vecka så kanske jag kan få hjälp nästa tisdag då??? Undrar om min eventuella hjälperska läser detta och kommer då för assistans??? Kram på er alla här ute... Lämna gärna en kommentar så man vet att ni varit här, ;). Älskar att höra av mina besökare, hur få orden än är...

3 Comments:

  • At 27 mars, 2006 21:13, Anonymous Anonym said…

    Hej på dig, Bim!

    Du, de april-sokkene har jeg funnet ut hva er! Tror ikke du skal bekymre deg om perler og knapper, du har helt sikkert det som trengs. Og garnet, ja, 4 forskjellige, har du sikkert nok rester av........

    Jeg liker (tycker om) din blogg-stil!

     
  • At 30 mars, 2006 15:33, Anonymous Anonym said…

    Hei! Så artig å få se bilde av garnet ditt da. Lyste opp i all skrivingen din. ;o) Hønen blir kjempefin den, jordnære høner er vel litt mer hjemmekjære også har jeg hørt.
    Hilsen Hilde (www.muskat.blog-city.com)

     
  • At 31 mars, 2006 23:56, Blogger Lisbeth Bula said…

    Takk for kommentar på min blogg! Jeg er på samme side avAtlanteren som deg_ i Norge!skriver bloggen på engelsk bare. mine gensere blir strikket for hånd, jeg kan ikke bruke strikkemaskiner. Morsomt å besøke deg også. Skal følge med heretter... Hilsen lisbethbula.blogspot.com/

     

Skicka en kommentar

<< Home