Ulligt - mindre gulligt?

Bims egna lilla stickiga blogg, som många har efterlyst här ute. När kommer det att bli lite mer stickigt hos dig då? Ja, passar väl bra nu på det nya året, 2006.

måndag, april 24, 2006

Måndag var det ja...

... igen, :). Varit tyst här? Nja, kanske. Men det åstadkoms mycket också för tillfället, :). Och förra måndagen var det helg, och då blev det helg i uppvisandet av vad jag har då också, basta. Är det helg, så är det, hihihi... (som om hon normalt skulle bry sig i helger, de firas ändå inte här. Fira med vem???)



Ja, kan man låta bli att visa fram dessa? Bara undrar sådär, :). Älskar dem, och de är vl på ett vis mina, om inte annat så blir de, hihihi. Tack vännen min som ordnade fram dem till mig. Kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är... Och har ännu nästan inte haft mod till mig att testa dem, suck. Jo, jag har haft ute någon av stickorna och bara testat lite, lite... Men, jag sitter mest och ler lite fånigt och kollar in dem, :p. Älskar dem, ska bara ta mig mod till att använda dem ordentligt nu då också. Du har ju gett mig order att slita dem med hälsan tills vidare, suck. Vilka vänner det finns där ute, helt otroligt. Många av dem är otroliga...

Annars? Ja, hönan blev klar till påsk, med två kycklingar. Hm, blev ett par tvättar innan hon blev något sånär så hon kunde kallas för stabil, urk. Men, till nästa år kanske det finns fler kycklingar? Och de har fått ögon också, saknar svart garn nämligen, suck. Inte ens bland gamla ullgarner för broderier som jag har ärvt fanns det svart, hm. Kanske det som tog slut först, hihihi. Det och vitt, :)

En fransk marknadsväska i naturfärgat garn har jag också fått till. Tovade helt underbart detta garnet, räckte med EN tvättning i maskinen så var den användningsbar, :). Vad det är för garn kan man undra, för ägaren vet ej, hihihi. För en massa, massa år sedan - hundra ungefär. Ja, då inhandlades detta garnet och det skulle vara ett nystan (två ?), som skulle räcka till en hel tröja, punkt slut. Började på en av tröjorna som fanns med som mönster, den enda som föll mig i smaken. Nä, den blev inte bra. Började på en ny. Nej, den blev heller inte bra, hihihi. Nu är alltså en del av garnet en fransk marknadsväska, och jag ÄR helnöjd med den. Kanske den invigs till stickcafét imorgon??? Men, det kanske inte är den bästa färg att göra väska av, tänker på att ställa ner den på ett golv, eller så. Ser ni det framför er??? Naturvitt. Just det jag, ren eller ren??? Hm, har funderingar på att sy dit en slags botten av gamla jeans, om det skulle finnas, hihihi. Kilar som bara klipps till och sys fast, lite lapptäcksidé, med lite skamfilat utseende. Hm, har även tillverkat några virkade blommor i olika färger från Pt2, som kan användas som dekoration... Frågan är om det blir för olika, hjälp!!! :)

Ja, annars så är sockarna för Six Sox Knitalongen avklarade för april-maj för min del. Gjorde dem i garn som visats fram här i bloggen tidigare, hm. Och om ni går neröver i bloggen och kollar, så har jag använt mig av garnet som är nr 2 från höger i översta raden där. No 1, Panama, var nog namnet, hihihi... Nä, inte Opalgarnet längre ner. Just där ja, :). Och om ni nu senare går in på Flickr.com och kollar in sockarna, både påbörjade sockan och de färdiga. Ja, då kan ni snabbt inse att det inte stämmer i färg på bilden i bloggen här, bläää. Och jag kan meddela att garnet INTE direkt var lämpligt att använda till detta mönster, suck. Själva mönstret var mycket likt Blueberry Socks som vi (ja, jag och några fler, :)) gjorde till Sokker2006, och med ett enfärgat alt mindre mönstrat garn. Hm, ja då hade det nog varit helt okej, men inte detta, urk. Kanske inte kommer fram helt på bilden, men det ÄR hemskt, hihihi. Under foten där det är enbart slätstickning så är det helt ok med mönsterrandningen i själva garnet. Men i resten, urk.

Stickar även på pulsvärmare. Ja, jag är en tjuv, hihihi. Hade garn över från stickandet av min Birch, så vad gör man då med lite mer än 50g Drops Alpaca när man hittar något på nätet? Jo, man nappar på idén och hakar på, ;). Hittade nämligen till de pulsvärmare som de tillverkar på Tillbehörsknitalongen i Norge. Förlåt mig, men jag behövde göra av med garnet, och nu är de snart avklarade också. Så egentligen får jag tackar er för idén och hoppas att ni förlåter mig? Gillar Knitalonger, man får något gjort, avslutat och nackdelen är att man kan ju inte vara med på alla, tyvärr. Man kan man inte få hoppa på några av dem??? Ja, hoppa på några idéer i dem, och få göra dem bara... utan medlemskap. Hm, eller ska man vara med???

Påskharar skulle det ju också blir till påsk. Hm, nästa påsk lär det bli då, hihihi. Här i vår kära stad fanns nämligen inte det garnet, utan det fick bli inhandlande i Karlstad istället på det kära Stick&Sy. I mönstret stod det att det skulle gå åt 50g till en kanin. Hm, glöm det, suck. Jag köpte in ett brungrått och ett vitt till herr och fru påskhare, bomullsgarnet har jag nog (tror jag, får nog kolla, hihihi). Stickade på påskhare nr 1, och när 50g var avverkade så fanns det en kropp och ett huvud, men öron och armarna då??? Ingen idé att ens börja på fru påskhare då i vitt, suck. Men, bara att slänga sig på mailen och fråga om de hade fler nystan kvar i samma färgbad. Hua, ibland har man tur, :). Imorgon är det stickcafé som gäller, och då har jag mer garner att hämta till mina påskharar, så... Ja, nästa år har jag dem färdiga, :). Nä, jag ska sticka dem klara nu, så de bara kan tas fram, lovar...

För att få en hel del gjort i stickandet så har jag hittat till något som verkligen får mig att njuta av tillvaron. Cast-On - A podkast for knitters. Ja, man ÄR inte tvungen att äga en iPod, fungerar underbart bra i datorn direkt också. Det finns just idag, när detta skrivs, 21 avsnitt att hämta hos Brenda Dayne, och de är underbara, lovar. Hon berättar lite om sig själv, spelar musik som är njutningsbar att sticka till, :). Och i varje avsnitt så berättar hon om en speciell tröja som hon har stickat, garn-mönster-hur-osv. Det är underbart kul att höra hennes kommentarer om livet och stickningen, hon har rätt humor för mig, ;). Det är på engelska, ja. Eller, hon är en amerikanska som bor i Wales, så ta det som engelska, hihihi. Att hon kan berätta om en tröja i varje avsnitt beror mycket på att hon noterar i en bok. Ja, hon noterar varje tröja i en bok, med garnmärke, färg och var hon har köpt det. Vilket mönster hon har utgått från, från vilken tidning, nummer osv. Sedan har hon även noterat hur hon sedan kanske gjorde om mönstret för att bli som hon ville ha det. Och, ja... Hon har noterat datum också, så hon vet när det är stickat och klart. Kanske något att fundera över? Själv är hon lite besviken över att hon inte började med dessa noteringar tidigare i sitt liv, hm... Dagbok för stickning IRL???

När man inte lyssnar på Brenda. Ja, då kan man gå hit, :) till LibriVox. Vad man gör där? Ja, här i stan är det ont om böcker på biblioteket som är sk ljudböcker. Här hittar man då några böcker att trösta sig med istället. Oki, det är många som är inlästa, frivilliga personer sitter hemma och läser in själva, och det är engelska som är det vanligaste språket. Men tyska kanske??? Eller spanska, tror jag det var också, :). Själv har jag laddat hem en hög med kapitel av Agatha Christie, och sitter och lyssnar på. Bra träning på språket engelska, och just nu är frågan annars. Vad heter boken på svenska? Har nämligen läst den/har den, men vem, hihihi. Men, höra det på originalspråket är kul. Och många av klassikerna finns där, läsare av böckerna är väl si och så kanske. Men varför vara petig? Det är gratis för 17, hiihi... Har ni möjlighet, testa... Stickningen blir SÅ mycket roligare, hihihi...

Nu antar jag att ni har fått nog från mig, hm. Eller hur? Tröttnat redan??? Oki, jag ger mig då, men nu har ni fått lite uppsummering på vad som hänt här hos mig medan det har varit tyst här. Stickar och lyssnar och har helt enkelt fastnat, hihihi. Kan itne slita mig nästan, :p. Vågar ni själva testa??? Må så gott, och sköt om er - stick er ej på stickorna, och nu åter till lyssnandet, hihihi... Kramis på er...

PS: Anser ni det allt för tyst här, gå då hit. Där hittar ni min andra blogg, och kanske hittar ni några livstecken där??? Vem vet, hihihi....

2 Comments:

  • At 24 april, 2006 21:04, Anonymous Anonym said…

    Herlig å høre fra deg igjen, Bim! Nå var det lenge siden......... Du, det pinnesettet du viste frem, er de pinnene i plast da, siden du kan holde ut med dem? God ide forresten.

    Takk for linken til lydbok-siden, skal sjekke den ut!

    Klem!

     
  • At 26 april, 2006 23:24, Anonymous Anonym said…

    tjenixen, japp jag har oxå dessa stickor, dom är faktiskt bra, det är bara det att jag stickar inte i så grova stickor, bara ibland.

     

Skicka en kommentar

<< Home